# Importeren radnom for at koden kan lage et random tall
import random
# Definerer en max verdi sånn at koden kan utvides fra 1-100 til fks 1-10 000
maxVerdi = 100
# Oppreter et filfelig tall men en miste verdi på 1 og max verdi som blir definert av maxVerdi variabelen
tilfeldigTall = random.randint(1, maxVerdi)
# En array for antall forsøk og putter 1 i den fordi jeg trenger bare lengden på den og ikke verdien inni
antallForsok = [1]
# Gjør loop og main loop til false til bruk for at loopene skal loope
loop = False
mainLoop = False
# Looper helle koden sånn at den kan spilles av på nytt vis brukeren ønsker det
while mainLoop != True:
# En loop inni en aen loop som kun er for spill delen av spillet
while loop != True:
# Printer ut antall forsøk du er på og har også med maxVerdi sånn at vis jeg bytter maxVerdi til 1000 så står det ikke 1- 100 i konsol
print("Forsøk nr", len(antallForsok), "Gjett mellom 1 og", maxVerdi)
# Svar input for koden
svar = int(input("Gjett her: "))
# Kjekker om du har gjettet riktig
if svar == tilfeldigTall:
# Printer ut til konsol at du har klart det og viser hovr mange ganger du har prøvd
print("Du gjettet rikrig etter", len(antallForsok), "forsøk!")
# Stopper spill loopen
loop = True
# Vis svaret er støre en det tilfeldige talet
elif svar > tilfeldigTall:
# Sier at du har gjettet for høyt
print("For høyt")
# Legger til et tall i Arrayen som da øker lengden på Arrayen som blir brukt til å se antal forsøk
antallForsok.append(1)
# Vis svaret er mindre en det tilfeldige talet
elif svar < tilfeldigTall:
# Sier at du har gjettet for lavt
print("For lavt")
# Legger til et tall i Arrayen som da øker lengden på Arrayen som blir brukt til å se antal forsøk
antallForsok.append(1)
# Spør om du vil spille igjen
print("Vil du spille igjen")
nyttSpill = input("JA eller NEI: ")
# Vis man skriver ja/JA/Ja
if nyttSpill == "JA" or nyttSpill == "Ja" or nyttSpill == "ja":
# Reseter Arrayen for neste spill
antallForsok = [1]
# Lager et nytt tilfeldig tall
tilfeldigTall = random.randint(1, maxVerdi)
# Starter spill loopen
loop = False
# Vis ikke man skriver ja
else:
# Sier hade til bruker
print("Takk for at du spillte")
# Stopper hoved loopen
mainLoop = True