Tall Gjetting

Sondre@Thorsen: ~

# Importeren radnom for at koden kan lage et random tall import random # Definerer en max verdi sånn at koden kan utvides fra 1-100 til fks 1-10 000 maxVerdi = 100 # Oppreter et filfelig tall men en miste verdi på 1 og max verdi som blir definert av maxVerdi variabelen tilfeldigTall = random.randint(1, maxVerdi) # En array for antall forsøk og putter 1 i den fordi jeg trenger bare lengden på den og ikke verdien inni antallForsok = [1] # Gjør loop og main loop til false til bruk for at loopene skal loope loop = False mainLoop = False # Looper helle koden sånn at den kan spilles av på nytt vis brukeren ønsker det while mainLoop != True: # En loop inni en aen loop som kun er for spill delen av spillet while loop != True: # Printer ut antall forsøk du er på og har også med maxVerdi sånn at vis jeg bytter maxVerdi til 1000 så står det ikke 1- 100 i konsol print("Forsøk nr", len(antallForsok), "Gjett mellom 1 og", maxVerdi) # Svar input for koden svar = int(input("Gjett her: ")) # Kjekker om du har gjettet riktig if svar == tilfeldigTall: # Printer ut til konsol at du har klart det og viser hovr mange ganger du har prøvd print("Du gjettet rikrig etter", len(antallForsok), "forsøk!") # Stopper spill loopen loop = True # Vis svaret er støre en det tilfeldige talet elif svar > tilfeldigTall: # Sier at du har gjettet for høyt print("For høyt") # Legger til et tall i Arrayen som da øker lengden på Arrayen som blir brukt til å se antal forsøk antallForsok.append(1) # Vis svaret er mindre en det tilfeldige talet elif svar < tilfeldigTall: # Sier at du har gjettet for lavt print("For lavt") # Legger til et tall i Arrayen som da øker lengden på Arrayen som blir brukt til å se antal forsøk antallForsok.append(1) # Spør om du vil spille igjen print("Vil du spille igjen") nyttSpill = input("JA eller NEI: ") # Vis man skriver ja/JA/Ja if nyttSpill == "JA" or nyttSpill == "Ja" or nyttSpill == "ja": # Reseter Arrayen for neste spill antallForsok = [1] # Lager et nytt tilfeldig tall tilfeldigTall = random.randint(1, maxVerdi) # Starter spill loopen loop = False # Vis ikke man skriver ja else: # Sier hade til bruker print("Takk for at du spillte") # Stopper hoved loopen mainLoop = True